onsdag 26. august 2009

KM


Asker arrangerte kretsmesterskap i orientering, og dermed ble jeg løypelegger (i stafetten) i stedet for å delta selv. I etterkant fant jeg ut at jeg kunne jo teste et par veivalg i løypa til min aldersklasse. På strekk 2 til 3 prøvde jag alt A først, tid 10.43 (Yngve Gotfridsson var raskest i KM med 10.24). Alternativ B ble siden gjennomført på 11.15.
Så fortsatte jeg videre med 7.59 rett på på neste strekk, har var raskeste tid i KM 6.23. Selv om jeg bommet litt på strekket tydet dette på at rett på ikke var det beste.
Siden prøvde jeg veivalget fra 8 til 9. Jeg startet litt langt nede fordi jeg bommet på post 8. Til post 9 var jeg rimelig sikker på at sti måtte lønne seg. Tiden min ble 6.12, i KM var raskest 6.39 mens alle de tre beste i løpet var godt over 7 min. Så det var tydligvis ikke særlig smart å prøve rett på gjennom bushen.


Har etterpå prøvd 2 andre alternativer på strekket 3-4.Alternativ A ga for min del 7.01 (med bom på posten, så jeg stoppet klokka...), mens alt B ga 6.10 så jeg vil tro at det var raskest.(jeg kjørte denne testen uten å komme direkte fra den seige motbakken opp mot 3.post i beina, så jeg var nok litt friskere her enn løperne i KM).


Har også prøvd starten på H1718/H40, her var jeg overbevist om at venstre skulle være best (for meg, siden jeg ikke orker å løpe i bratte motbakker). Har ikke orket å teste andre veivalg så foreløpig kan jeg ikke konkludere med annet enn at det var noen som løp betydelig fortere enn meg.
Ser at Silje E. Jahren som vant D21 har en variant jeg ikke reflekterte over på et tilsvarende strekk.

1 kommentar:

Terje Mathisen sa...

Jeg har lagt ut mine veivalg på QuickRoute:

http://tmsw.no/qr/show_map.php?user=terjem&map=57

Rundt til høyre på sti til 3 post var ca 30 sek langsommere enn rett på/venstre som Yngve løp, i tillegg bommet jeg ca 45 sek på selve posten.

Jeg løp en svak venstresving fra 3-4 og hadde (sammen med Ynge som jeg tror løp mere venstre, muligens langs stien?) to av de tre beste tidene. (Jeg vet ikke hvor Nils Eddie løp).

Til 9 løp jeg rett på, og det var nok 45-60 sek dårligere enn sti-veivalget.

Til 10 løp Yngve rett på og jeg dro ut på stien, det var helt identisk i tid!